česky english Vítejte, dnes je pátek 19. duben 2024

Představujeme úspěšné české společnosti: 2N Telekomunikace

DPS 6/2011 | Články
Autor: Redakce

U vzniku společnosti před 20 lety byla trojice zakladatelů s myšlenkou podnikat s počítači. Nakonec se Miroslav Hofman, Roman Pihan a Hanuš Brychta přeorientovali na telefonní ústředny, po kterých kvůli velkému počtu nově vznikajících firem panovala obrovská poptávka.

Místo kanceláře si vystačili s garáží v ulici Na Nivách – odtud také pochází název 2N. Jejich prvním zaměstnancem se stal Oldřich Stejskal, který je nyní generálním ředitelem a předsedou dozorčí rady. Po 20 letech existence firma zaměstnává kolem 200 lidí a dosahuje obratu přes půl miliardy korun.

Představujeme úspěšné české společnosti 2N Telekomunikace 1.jpg

Obr. 1. 2N Telekomunikace na Mobile World Congress v Barceloně

„Začali jsme vnímat poptávku po telefonních ústřednách a za pár týdnů se u naší garáže začala dělat fronta začínajících podnikatelů. Trefili jsme se,“ říká k prvním podnikatelským krůčkům předseda představenstva Miroslav Hofman.

A jaká to byla cesta? „Rychlá, tvrdá, ale hlavně zábavná! Věříme tomu, že když vás něco baví, děláte to dobře. A nám to celkem dobře šlo. Rostli jsme organicky a nikdy jsme nevyužívali externího financování. Již 6 let po založení jsme patřili mezi 100 nejúspěšnějších firem v České republice a v této dobré společnosti se držíme dodnes,“ říká Miroslav Hofman.

Při vzniku firmy uvažovali zakladatelé několika směry – kromě byznysu s počítači si uvědomovali, že tehdejší doba dala vzniknout tisícům malých firem, které nutně potřebovaly telekomunikační vybavení. „Konkrétně ústřednu, která rozdrobí telefonní linky na jednotlivé stoly v kanceláři. Protože jsme si neuvědomovali, jak je to složité, rozhodli jsme se takové zařízení nedovážet, ale naopak si ho sami vymyslet a vyrobit,“ říká Miroslav Hofman.

Představujeme úspěšné české společnosti 2N Telekomunikace 2.jpg

Obr. 2 Na snímku (zleva): generální ředitel Oldřich Stejskal a zakladatelé Roman Pihan, Hanuš Brychta a Miroslav Hofman

Mezi první zákazníky ústředen patřili samotní zakladatelé společnosti a jejich manželky, které si s ústřednami hrály a zkoušely je. Firma tehdy netušila, komu je bude prodávat a dokonce neměla ani jednu předobjednávku. Všichni ovšem věřili, že zákazníků budou tisíce. Miroslav Hofman říká, že úspěchu pomohla i trochu náhoda. „Potkal jsem se s lidmi z ComputerWorldu, který měl kromě novinového formátu i televizní pořad,“ vzpomíná Miroslav Hofman. Redaktoři si zástupce 2N pozvali do pořadu Dobrý nápad, který běžel v sobotu dopoledne. Zakladatelé společnosti v něm ukázali, že existuje chytrá telefonní ústředna. „A my jsme měli v pondělípřed garáží frontu prvních zákazníků,“ říká Miroslav Hofman.

Při cestě za úspěchem je několik milníků, které firmě z garáže pomohly stát se mezinárodně uznávanou společností. Důležitá byla také koupě staré továrny v Modřanech, která byla v roce 1995 zrekonstruována a vedle ní byla v roce 2005 otevřena kancelářská budova DVAN, kterou slavnostně otevřel prezident Václav Klaus.

Společníci se také po pár letech dohodli, že nechtějí stavět jen rodinnou firmu, ale naopak chtějí expandovat. Proto se snažili kompetence i odpovědnost přenášet na své zaměstnance. „Dnes už to není o nás třech. Řízení firmy jsme předali lidem, kteří v ní pracují. Jsou zodpovědní za to, jak se daří nejen firmě, ale i jim samotným. Nejlepším důkazem je fakt, že společnost 2N pravidelně obsazuje přední příčky v ocenění Nejlepší zaměstnavatel roku. Prostě je vidět, že lidi u nás práce baví. A to je asi ten nejdůležitější gen, který po nás ve firmě zůstal,“ říká Miroslav Hofman.

Stejně důležité bylo i rozhodnutí prorazit s výrobky ve světě. „Naše ambice brzy překročily hranice naší země. V roce 1999 jsme se rozhodli vystavovat na mezinárodním veletrhu CeBit, který nám otevřel dveře do světa. V současnosti vyvážíme své výrobky do 125 zemí,“ popisuje Miroslav Hofman.

Společnost 2N tehdy už neměla v Česku kam růst, přesto však úspěch v zahraničí nebyl tak přímočarý. Na zcela prvním veletrhu zákazníci příliš zájem o nabízená řešení neměli. „Stánkem procházeli návštěvníci, kteří se ptali na jiné výrobky než jsme měli a jež nás ani nenapadly, ale my jsme jim pozorně naslouchali,“ popisuje Miroslav Hofman. Na veletrhu jim tvrdili, že samozřejmě výrobky mají, jen se s nimi viditelně nechlubí. „Příští rok jsme je doopravdy měli a k tomu i obchodní zástupce, kteří se domluvili několika světovými jazyky. Tím jsme nastartovali expanzi do zahraničí,“ doplňuje Miroslav Hofman.

CeBIT je pro společnost 2N jednou z nejdůležitějších mezinárodní událostí a dnes patří již k tradičním účastníkům tohoto veletrhu. Jednoznačnou dominantou v kalendáři desítek akcí je však Mobile World Congress v Barceloně. Obrat firmy totiž z 80 % závisí na exportu a tedy i na dobré spolupráci s partnery z celého světa.

„Veletrhu jsme se letos zúčastnili již počtvrté a věříme, že i tentokrát navázané kontakty otevřou další zajímavé obchodní příležitosti a posílí naše pozice na mezinárodním trhu. Stejně důležité je pro nás také vlastní seznámení se světovými trendy i aktuálními potřebami našich stávajících i potenciálních partnerů z řad operátorů. Především úpravy produktů podle detailních požadavků považujeme za naši největší přidanou hodnotu, kterou chceme nadále rozvíjet a zúročovat. I v tomto smyslu jsou pro nás čtyři dny v Barceloně velkou inspirací při vývoji nových řešení,“ vysvětluje Oldřich Stejskal, generální ředitel společnosti.

Jednoznačné zaměření, ve kterém vidí 2N potenciál, jsou dveřní komunikátory. V červenci na veletrhu Cisco Live v Las Vegas představila firma vylepšený „elektronický dveřník“ 2N Helios IP. Jedná se o dveřní audio a video komunikátor určený pro připojení do počítačové sítě, virtuální kanceláře i videokomunikaci ve firemním či domácím prostředí.

2N chce růst

Společnost 2N je v dnešní době schopná nabídnout řešení pro všechny typy zákazníků – od nejmenších firem, přes operátory až po nadnárodní společnosti. Přesto vedení společnosti říká, že je stále kam se rozvíjet a nic na tom nemění ani krize. „Máme nový sen a tím je rozvoj, investice a růst,“ potvrzuje Miroslav Hofman.

„Za největší úspěch považuji to, že 2N je rostoucí, stále zisková firma, ve které je radost pracovat v otevřené a přátelské atmosféře, a to i při důsledné orientaci na výkon a výsledek. Ve 2N jsem našel prostor pro svoji realizaci. Na samém začátku jsem jako první zaměstnanec mohl vyvíjet a vyrábět elektronická zařízení v podmínkách, které jsem si v klukovských letech jako ‘bastlíř amatér’ vysnil, a později jsem rád svým dílem přispěl k práci mnoha velmi šikovných a chytrých lidí, s kterými mohu pracovat dodnes. S uspokojením sleduji lidi, které práce v 2N baví a mají radost ze svých vlastních i našich společných výsledků,“ dodává generální ředitel Oldřich Stejskal.

Ocenění 2N

  • Nejlepší zaměstnavatelé České republiky 2008
  • Exportér roku 2008
  • Českých 100 nejlepších 2009
  • Zvláštní ocenění za aplikaci průmyslového designu od agentury CzechTrade