česky english Vítejte, dnes je pátek 19. duben 2024

Digitální rokoko

DPS 5/2011 | Články
Autor: Ing. Dalibor Dědek

Když se člověk dívá na věci, které byly v historii moderní, neubrání se někdy úsměvu. Občas dokonce uvažuje, jestli byli naši předci tak naivní a nebo hloupí. Pokud se ale střízlivě rozhlédneme kolem sebe, tak i naši potomci se jednou pořádně zasmějí, jaké hlouposti jsme si pořizovali my. Digitální technika se v současnosti stala módou, která silně připomíná nesmyslné množství krajek a kudrlinek na věcech z období rokoka. Vezměte si například mikrovlnnou troubu. Na té vlastně potřebujete nastavit jen výkon a čas. K tomu bohatě stačí dva jednoduché knoflíky. Přesto je trh zaplaven modely, které mají displeje, tlačítka, rotační encodery a spoustu všelijakých funkcí, které vlastně jen komplikují použití. Když jsem se nedávno na návštěvě u příbuzných snažil ohřát mléko, tak jsem si jako trouba připadal já sám. Inženýr, šéf firmy, která vyrábí elektroniku, a nemůže přijít na to jak použít mikrovlnku...

Současná technika má tolik kudrlinek, že začínají být na obtíž. Hrozně rád bych si koupil nový digitální fotoaparát s větším, jasnějším displejem a delší životností baterie. Potíž je ale v tom, že nový model má navíc automatické rozeznávání obličeje, stabilizátor pohybu a spoustu dalších vymožeností. Bohužel jejich vedlejším účinkem je dlouhé zpoždění, které uplyne od doby stisku tlačítka do okamžiku, než se snímek konečně vyfotí. Prodavač mě ujišťoval, že to všechno lze vypnout. Když jsem jej ale požádal, ať to udělá, nejprve chvíli přepínal různá menu, pak listoval v manuálu a nakonec jen marně krčil rameny. Za mnohem nebezpečnější však považuji rokokové funkce autorádií. Složitá menu odvádějí pozornost od řízení. Některá značková autorádia dokonce po vypnutí neustále obtěžují promítáním zbytečných informací na displeji. Osobně bych předpokládal, že by jinak přísné technické a bezpečnostní normy pro vybavení vozidel měly takový hazard zakazovat.

Přemíra zbytečných funkcí současných výrobků na nás útočí na každém kroku. Připomíná to současnou rozhlasovou reklamu banky, která láká klienty na to, že budou platit pouze za služby, které opravdu potřebují. Nesmysly typu „masér v ceně letenky...“ ale bohužel najdete i ve spoustě jiných oblastí. Možná je to tím, že odpovědní manažeři výrobních firem nečetli v dětství knihu „Povídání o pejskovi a kočičce“ od Josefa Čapka. Věděli by totiž, jak dopadl černý pes, poté co snědl dort, do kterého dali jeho tvůrci všechno, co je napadlo. Třeba se ale po přečtení mého komentáře chytí nějaký ten odpovědný marketér za nos a uvědomí si, že méně může vydělat více. Zkušenosti naší firmy potvrzují, že někdy stačí výrobek zjednodušit a prodává se mnohem úspěšněji.