česky english Vítejte, dnes je čtvrtek 25. duben 2024

Netěsnosti odhaluje visačka již ve výrobě. Bez drátů i baterie

DPS 5/2017 | Články
Autor: Ing. Jan Robenek

O tom, že vlhkost dokáže napáchat velké škody, netřeba dlouze diskutovat. Své o tom vědí kupříkladu automobilky a potažmo též jejich spokojení nebo jindy zase zklamaní zákazníci. A není divu, vždyť montáž takového vozu znamená docela složitý proces zahrnující spoustu různých materiálů, jejich spoje, nespočet součástek a v neposlední řadě též i lidský faktor.

Aktivně s pasivní detekcí

Výrobci, a nemusíme se pohybovat pouze v automobilovém průmyslu, se mohou obecně snažit sebevíc, nicméně s tradičními postupy nepatrným průnikům pokaždé předejít nemusí. Netěsnosti pak prochází bez povšimnutí a postupem času začínají představovat riziko – třeba pro drahé elektronické součástky a moduly. Reklamace něco stojí a odliv zákazníků nepotěší stejně tak.

Netěsnosti odhaluje visačka již ve výrobě. Bez drátů i baterie

Vrátíme-li se zpátky k autům, statistiky zde hovoří až o třech procentech zbrusu nových vozidel opouštějících výrobní linky s natolik významnými netěsnostmi, že už nad nimi nelze jen tak mávnout rukou [1]. Pro všechny, kdo kvalitu svých produktů neberou na lehkou váhu a nespekulují s omezenou zárukou, podává pomocnou ruku třeba firma ON Semiconductor. Ve spolupráci s RFMicron totiž v květnu představila kompletní řešení vhodného pasivního detekčního systému na způsob RFID [2], [3].

Podchyceno v zárodku

„Moisture Intrusion Detection System“ RFM5126 staví na bezdrátových čidlech bez jakékoli baterie a pomáhá tak ve vozidlech efektivně sledovat případné vniknutí vlhkosti způsobené nesprávnou montáží, a to ještě na půdě výrobního závodu.

Nenápadné tagy v případě vozidel flexibilně rozmístíme a osadíme ještě před montáží vnitřního vybavení či sedadel. Po dokončení kompletace pak vůz prochází vysokotlakým testem těsnosti a náš systém tak může konečně odhalit jakkoli malé a jinými cestami obtížně zjistitelné mikroprůniky. Dosah čidla na kovovém šasi může být ještě rozšířen volitelným „páskem“, přičemž RFMicron své senzory RFM2110 dodá pod značkou „Smart Passive Sensing“, zatímco v ON Semiconductor žádejme spíše SPS, přesněji verzi SPS1M001.

Pro ilustraci, prvky RFM2110 [4] měří 83,6 × 21,5 × 2,1 mm, pracovat budou v rozsahu od –40 °C až do +85 °C a s vestavěnou anténou sloužící ke sběru energie pro vlastní měření vlhkosti, ale též komunikaci s vhodnou čtečkou podpoří provoz v pásmu 902 až 928 MHz nebo 865,6 až 867,6 MHz. Balení se sto kusy vychází třeba na 765 dolarů. Podrobnější informace k celému systému pak zájemci najdou v [5].

ODKAZY

[1] Moisture Intrusion Detection System: “Solving Water Leak Inspection Challenges on Vehicle Assembly Lines, http://www.onsemi.com/pub/Collateral/TND6223-D.PDF

[2] Battery-Free, Wireless Sensor Technology Detects Water Leaks During Vehicle Production, http://www.onsemi.com/PowerSolutions/news-Item.do?article=3804

[3] Když voda škodí, aneb netěsnosti odhaluje visačka již ve výrobě, http://www.dps-az.cz/vyvoj/novinky/id:43110/kdyz-voda-skodi-anebnetesnosti-odhaluje-visacka-jiz-vevyrobe

[4] Senzory RFM2110, http://rfmicron.com/rfm2110-wireless-moistureintrusion-sensor/

[5] Wireless Moisture Intrusion Detection Systems, www.RFMicron.com/moisture-detection