česky english Vítejte, dnes je čtvrtek 25. duben 2024

Rozvoj autonomní dopravy. Pomalu, ale jistě

DPS 1/2020 | Články
Autor: Ing. Milan Klauz

I když se rozvoj autonomní dopravy zatím potýká s řadou legislativních i technických problémů, nachází si pomalu, ale jistě své místo v kyvadlové dopravě, kde přebírá úlohu tzv. shuttle busů (např. na parkovištích na letištích, v areálech velkých firem apod.).

Rozvoj autonomní dopravy. Pomalu, ale jistě

Jedním z příkladů takové přepravy cestujících je přepravní služba Auto Rider [1], která autonomním mikrobusem převáží návštěvníky parku Gardens by the Bay v Singapuru. Nejedná se o žádnou velkou vzdálenost, zatím jen 750 metrů mezi dvěma pavilony. K přepravě používá autonomní vozidlo Navya Autonom Shuttle francouzské výroby, které svými tvary připomíná umělecké dílo. Navíc umožňuje promítat barevné obrazy na okna potažená slabým filmem, který nebrání ve výhledu a přitom zvenku vypadá velmi efektně.

Navya Autonom Shuttle je nízkopodlažní elektrický mikrobus, který je určen pro přepravu až 15 cestujících. Je vybaven satelitním navigačním systémem, který umožňuje ústředně získat přesnou polohu vozidla v kterýkoli okamžik. Jiné zařízení měří rozložení zatížení jednotlivých kol, zatímco kamery detekují překážky na cestě a zjišťují, v jaké vzdálenosti se nacházejí. Kamery jsou doplněny o data s místními dopravními údaji (dopravní značky, semafory atd.). Radar Lidar dodává vozidlu 2D a 3D mapu bezprostředního okolí a umožňuje tak rovněž určit překážky. Vozidlo je vybaveno nabíjecím zařízením, které nabije baterie na 90 % za 9 nebo 4 hodiny podle připojení (3,6 kW nebo 7,2 kW).

Autonomní mikrobusy Navya Autonom Shuttle jsou vyvíjeny v Paříži, vyrábějí se v Lyonu a v USA. Ve světě je v provozu již 130 těchto vozidel, a to ve Francii, Švýcarsku, Německu, Japonsku, Singapuru, USA a Austrálii.